Skip to main content

[UPDATED APRIL 2023]

Op welke social media kanalen ga jij vooral focussen in 2023?

LinkedIn? Tuurlijk LinkedIn. Zeker als je doelpubliek daar te vinden is.

LinkedIn is tegenwoordig als ‘het grootste professionele netwerk ter wereld’ een van de meest populaire social media kanalen. LinkedIn is anno 2023, wat Facebook was in 2012: nog niet verzadigd en nog heel veel organische opportuniteiten. Gezien de meer professionele context, kan een LinkedIn-strategie natuurlijk wel sterk verschillen van bijvoorbeeld Facebook & Instagram.

Je kan je bijvoorbeeld niet verschuilen achter je LinkedIn company page en moet je eigen brand ambassadors (werknemers, partners, klanten) inschakelen om zowel je personal als corporate brand te versterken.

“Op LinkedIn maken mensen de connectie met mensen en niet met het logo.”

Om te begrijpen hoe je je strategie op LinkedIn kan optimaliseren, is het interessant om eerst de facts & figures te kennen. Meten is weten, toch? Hoewel er natuurlijk een kleine foutenmarge is op de stats, blijven ze cruciaal en geven ze vooral interessante trends aan. Door hier rekening mee te houden heb je alvast een beter beeld en kan je weloverwogen beslissingen nemen voor je strategie.

In deze blogpost deel ik 9 belangrijke LinkedIn-statistieken waarmee je best rekening kan houden.

1. AANTAL LINKEDIN GEBRUIKERS IN 2023

Wereldwijd zijn er op dit moment bijna 1 miljard LinkedIn gebruikers. In België doen we het ook niet slecht: 4,2+ miljoen accounts. In Nederland zijn er 9 miljoen accounts.

What about age & activity?

What about activity?

En terwijl het totaal aantal leden niet hetzelfde is als actieve gebruikers, zien we toch dat gemiddeld 50% van de gebruikers maandelijks actief is op dit platform. 40% daarvan is zelfs dagelijks actief.

Hou er dus rekening mee dat je je doelgroep goed in kaart brengt en ook gericht aandacht geeft aan de actieve mensen met een sterk netwerk (the big fishes). De echte kracht zit namelijk in het netwerk van je netwerk.

(Source: LinkedIn Sales Navigator 20203, Statista)

2. AANTAL BELGISCHE GEBRUIKERS DIE ZELF IETS GEPOST HEBBEN IN DE AFGELOPEN 30 DAGEN: TIME TO STAND OUT

In 2023 hebben 200.000 durvers iets gepost op LinkedIn. Dat is dus een kleine 5% van alle gebruikers in België. Een stijging van 1,5% vergeleken met oktober 2019. In Nederland bijvoorbeeld wordt de kaap van 8% users die posten vaker bereikt. Nog steeds opportuniteiten genoeg dus voor jou & je bedrijf om op te vallen met sterke content.

➡️ Opportuniteit voor jou om wel op te vallen met valuable content. Join the 5% club.

De posts die je doet op LinkedIn moeten niet alleen gaan over jouw diensten/producten.

➡️ Opportuniteit voor jou om te inspireren. Vertel jouw story, deel kennis en geef het een personal touch.

On LinkedIn, it’s about the human touch. People make a real connection with the person.

➡️ Dus niet alleen ‘veilig’ posts sharen van je company page, maar giet het in een eigen post en maak het persoonlijk.

Goede timing om te posten op LinkedIn?

Woensdag tussen 8.00 uur en 10.00 uur
Donderdag & vrijdag om 9.00 uur
But hey, dit is geen exacte wetenschap, valuable content & trial & error bij jouw doelpubliek blijft key. En probeer eens te posten op momenten dat niemand post: in de avond & weekend. 

(LinkedIn Sales Navigator 2023 & Sprout Social)

3. AANTAL CONNECTIEVERZOEKEN MET EEN PERSOONLIJK BERICHT? OH SO FEW…

Vooral gebaseerd op eigen ervaring: maar max. 10% stuurt een persoonlijk berichtje tijdens of meteen na het connecten op LinkedIn. Een kleine interactie kan nochtans leiden naar duurzame professionele relaties en opportuniteiten.

50% van gepersonaliseerde connectieverzoeken wordt aanvaard, 60% van niet gepersonaliseerde uitnodigingen. Vreemd? Hoe kan dit?

Vooral omdat de gepersonaliseerde connectieverzoeken vaak niet echt gepersonaliseerd zijn, maar generalistische berichten zoals: “we hebben veel gemeenschappelijke connecties” of sales pitches, waardoor deze persoon toch besluit je niet te accepteren. Conclusie? Niets nuttigs te zeggen, geen relevante inhaker om de convo te starten: stuur niets. Vergeet wel niet een dankjewel follow-up te sturen na acceptatie en toch op het juiste moment de conversatie te starten.

So, stand out, make it more personal and start the conversation.

4. AANTAL LINKEDIN GEBRUIKERS MET EEN PREMIUM LINKEDIN MEMBERSHIP? 39%

61% houdt het op de gratis (freemium) versie van LinkedIn en daar kom je zeker al een eindje mee, als je het intelligent & consistent aanpakt. (Statista 2022)

Voor wie toch meer features wil (en speciaal logo bij je profiel ?) heeft LinkedIn 4 betalende Premium opties:

➡️ Jobseeker

➡️ Business

➡️ Sales Navigator

➡️ Recruiter

linkedin sales navigator

Na meerdere jaren freemium en een aantal trialversies verder, heb ik nu sinds een tijdje de Sales Navigator. Eén van de voordelen: een aparte tijdlijn, zodat je bijvoorbeeld doelgericht je huidige klanten of bepaalde prospects indeelt in lijsten, volgt & betrokkenheid toont. Een belangrijke kanttekening: ik ben ervan overtuigd dat eerst je LinkedIn brand & netwerk versterken en doelgericht actief zijn KEY is. Zoek de grenzen op van de gratis versie. Anders betaal je zonder het optimaal te benutten. Like having a gym membership and not using it properly.

5. AANTAL MENSEN DIE GEREKRUTEERD ZIJN VIA LINKEDIN

Volgens LinkedIn zijn er in 2022 zijn er 5 miljoen leden aangeworven via LinkedIn. Een stijging van 34% t.o.v. 2018. LinkedIn blijft dus belangrijk voor je employer branding en wervingsstrategie om je target audience te bereiken, zeker in tijden van war for talent. Post valuable content om je views te verhogen en in het netwerk van je netwerk te komen. Daar zit de echte kracht.

6. MOBIEL GEBRUIK LINKEDIN

67% van LinkedIn gebruik is via de mobiele app. Nog steeds lager dan Facebook (90%) of Youtube (70%). Professionals zitten ook op office op LinkedIn via de desktopinterface, maar dit neemt niet weg om je brand & content ook te optimaliseren voor mobiel. Je netwerk zit namelijk in je broekzak.



7. 50% VAN LINKEDIN GEBRUIKERS GEEFT AAN SNELLER TE KOPEN VAN EEN BEDRIJF WAARMEE ZE ENGAGEMENT HEBBEN GEHAD

Als je niet gezien wordt, dan ben je gezien. Je outreach naar prospects kan vlotter verlopen door een consistente en authentieke branding en contentstrategie op LinkedIn. Mensen die betrokkenheid tonen naar je bedrijf, medewerkers en je content hebben je brand opgemerkt en indien je de juiste target audience detecteert en intelligent aanpakt is je trust- en social proof factor hoger.



8. VERKEER NAAR JE WEBSITE VIA LINKEDIN?

LinkedIn zorgt voor meer dan 64% van al het sociale verkeer naar B2B-websites en blogs. Daar waar je op Facebook en Instagram gebonden bent aan één bedrijfspagina, heb je op LinkedIn via je brand ambassadeurs en content verschillende springplanken naar de website waar je je target audience naar wil lokken.

9. BEDRIJFSPAGINA INSIGHTS

Aangezien een bedrijfspagina in de eerste paar uur na het posten toch maar de helft van de reach krijgt dan een personal page post (5% i.p.v. 10%) is het niet altijd evident om veel tractie te krijgen met je content. Interessante benchmarks om te weten:
– Gemiddelde posts/week in BeNeLux: 2/week
– Gemiddelde engagement rate: 5%
– Gemiddelide click-through rate: 2%


€€€ BETTER TOGETHER?

Omzet LinkedIn is gestegen van $78 miljoen in 2008, naar $8 miljard in 2023. Say what? Inderdaad. Van “kleine niche speler” gegroeid naar een gigant onder de social media kanalen. Ik ben ervan overtuigd dat jij met je bedrijf ook financieel kan groeien door LinkedIn strategisch in te zetten.


CONCLUSIE

Cijfers geven trends weer en helpen je vooral om te sturen/schakelen. En of je LinkedIn nu ziet als social media-, rekruterings- of businesskanaal, het blijft gewoon een cruciale tool om in te haken in je volledige online strategie. Zorg wel dat je je doelgroep definieert, de knowhow hebt en op lange termijn denkt om LinkedIn optimaal in te zetten, want…

“Als je niet gezien wordt op LinkedIn, dan ben je gezien”

———————————————————————————————————

Merci voor het lezen en ik kijk uit naar jouw reactie!

Which stats jump out to you the most? Een like, comment of share waardeer ik alvast enorm.

En voeg me gerust toe aan je netwerk!

Ondernemende groeten,

Erendiz



———————————————————————————————————

Erendiz Ates

Trainer en mede-zaakvoerder van AZ-Solutions, helpt bedrijven en professionals om via een doordachte LinkedIn-strategie hun zakelijke netwerk én merk te doen groeien. Gekenmerkt door zijn kwalitatieve- en persoonlijke aanpak, toont hij de kracht van social media en hoe dit je dit als volwaardige tool in jouw branding & planning kan opnemen.

Ondertussen heeft hij meer dan 300+ bedrijven en 1500+ coachees uit verschillende sectoren de nodige boost gegeven.

Erendiz Ates, LinkedIn trainer & ambassadeur BeNeLux

erendiz@az-solutions.be | www. az-solutions.be

Volg mijn nieuwe bedrijfspagina’s en word ook een AZ-ambassadeur:

Erendiz Ates op Youtube

AZ-Solutions op LinkedIn

AZ-Solutions op Facebook

AZ-Solutions op Instagram

Mijn eerdere blogposts vind je hier.