Bijna afgestudeerd? Stageplaats op de radar? Op zoek naar een job? Dan is LinkedIn zeker jouw place to be. Het is niet alleen de beste plek om je te profileren als professional, maar ook hét platform om efficiënt te netwerken met relevante collega’s, klanten, partners en mogelijke werkgevers.
Maar met meer dan 700 miljoen gebruikers wereldwijd en meer dan 3,2 miljoen in België is het niet vanzelfsprekend om op te vallen. En zeker niet tijdens deze onzekere tijden.
Maar liefst 94% van de recruiters gebruikt LinkedIn om het juiste talent te vinden. Heel wat kansen, maar weer… je bent niet alleen.
- Hoe versterk je je personal brand zodat je doelpubliek je sneller opmerkt?
- Hoe zorg je ervoor dat jouw LinkedIn-profiel werkt als een magneet en de juiste jobaanbiedingen aantrekt?
- En hoe vind je die (eerste) gewenste job via LinkedIn?
Om succesvol te zijn, moet je het wel op de juiste manier aanpakken. Daarom deel ik graag mijn 9 kick-ass tips.
Deze blogpost is jouw ultieme kapstok, jouw strategie, Het heeft gewerkt bij mij, en nog belangrijker bij mijn enthousiaste coachees. Het werkt. Maar jouw inspanningen maken natuurlijk het verschil of het werkt voor jou. Uit ervaring met mijn klanten en coachees weet ik dat wie slim gebruikt maakt van LinkedIn, vroeg of laat de vruchten zal plukken. Klinkt verleidelijk? Lees dan vooral verder! Want het is mijn persoonlijke missie om jou te laten knallen op LinkedIn. Wist ik deze shizzle maar toen ik mijn eerste stappen op LinkedIn zette na mijn studies. ????
1. MAAK EEN ONVERGETELIJKE 1STE INDRUK
Je krijgt maar één kans om een eerste indruk te maken. Meteen knallen is dus de boodschap! Gebruik alle LinkedIn-features om jouw persoonlijkheid op de juiste manier in de verf te zetten.
TIP #1 WEES CREATIEF MET JE PROFIEL- EN OMSLAGFOTO
Zorg dat je een professionele headshot instelt als profielfoto, waar je oogcontact maakt met je bezoeker. Kies voor een recente foto waar je in je eigen kracht staat, met genoeg contrast tussen jou en de achtergrond (liefst neutraal).
Vul aan met een stijlvolle omslagfoto (die langwerpige banner die achter je headshot verschijnt) die jouw persoonlijkheid vertegenwoordigt. Denk aan de sector waarin je werkt, je passies, jezelf in actie of zelfs je logo, als je dat hebt.
Wil je helemaal opvallen? Vermeld dan enkele trefwoorden in je banner die duidelijk aangeven wat jij te bieden hebt.
TIP #2 SCHRIJF EEN TREFFENDE HEADLINE
De headline is de tekst die meteen onder je naam verschijnt, het eerste wat mensen van jou zien. De headline is namelijk een uitstekende manier om jezelf te onderscheiden in het nieuwsoverzicht. Algemeenheden zoals “Student bedrijfscommunicatie” ‘Op zoek naar een job’ of ‘werkzoekend’ zijn onvoldoende (zie voorbeeld hierboven). Geef duidelijk aan welke job je wilt uitoefenen. Maak het zo concreet en prikkelend mogelijk. De bezoeker moet duidelijk weten wat je wil doen.
- Gebruik de juiste trefwoorden, is de kans groter dat jouw profiel gevonden wordt door recruteerders.
- Welke belofte doe jij aan je toekomstige werkgever of opdrachtgever?
- Wat is jouw toegevoegde waarde?
- Spreek de taal van je doelpubliek. Wil je lokaal opgemerkt worden? Vul je profiel in het Nederlands in.
–> Voorbeeld voor de student: “Student Communicatiemanagement @PXL | Beschikbaar voor een stage vanaf maart 2021 | Social media & fotografie enthousiast”
–> Voorbeeld voor de jobseeker: “Op zoek naar een nieuwe job binnen online communicatie en contentcreatie | Copywriter | Video creator | Graphic Designer | Klaar om je merk te versterken”
2. VERTEL JOUW VERHAAL IN DE INFOSECTIE
Stap voor stap moet je vervolgens je LinkedIn-profiel versterken door nieuwe profielonderdelen toe te voegen en te optimaliseren.
Jouw verhaal zet zich verder in de Info-sectie. Benut deze zo goed mogelijk en vertel hier jouw verhaal (tot 2.000 karakters).
Veel mensen beperken zich tot een droge tekst met enkel hun USP’s (technische skills), terwijl het net de ESP’s (jouw waarden) zijn waarmee je connectie maakt met anderen. Waar sta jij voor? Hoe maak jij het verschil? Wat maakt dat jij ’s ochtends vol energie uit je bed springt om aan de slag te gaan? En wat heeft jou gebracht tot waar je nu staat?
EXTRA PRO-TIPS:
- Schrijf de info in de eerste persoon
- Vertel je verhaal chronologisch en licht bepaalde beslissingen of keuzes toe.
- Pitch jezelf zonder te overdrijven en koppel het aan jouw resultaten. (‘Bij … zette ik mijn schouders onder … en zorgde ervoor dat we 20% meer bereik hadden dan het jaar ervoor.’)
- Wees zo concreet mogelijk in wat je zoekt, zowel wat de functie als de sector betreft.
- Vermeld je contactgegevens en geef aan dat ze je mogen contacteren (ook via LinkedIn).
3. ZORG VOOR BEWIJSMATERIAAL
Met je profiel- en omslagfoto, je headline en je samenvatting heb je alvast een uitstekende eerste indruk gemaakt. Gebruik nu de overige features om die indruk te onderbouwen.
TIP #1 VOEG PROJECTEN TOE
Heb je gewerkt aan bepaalde cases of projecten? Pak hiermee uit door het project toe te voegen via ‘Profielonderdeel toevoegen’. Kies eerst voor ‘Prestaties’ en dan voor ‘Projecten’. Je kan zelfs teamleden koppelen die hebben meegewerkt aan het project.
TIP #2: PIMP JE FEATURED SECTIE
De ‘Uitgelicht’-sectie, vlak onder de Info-sectie, is jouw visuele etalage, dus maak hier dankbaar gebruik van. Wat wil je dat de bezoeker ziet van jou en je realisaties? Waar wil je mee uitpakken? Je kan bepaalde visuals opladen maar ook links naar je online portfoilio, articles, video’s over of door jou. Don’t just say it, display it!
Hoe?
- Klik op “Profielonderdeel toevoegen”
- Kies voor “Uitgelicht”
- Kies voor je soort content: Bijdragen (= vroegere LinkedIn posts van jou), Articles (jouw LinkedIn blogposts), Links (webadres copy pasten) of Media (uploaden presentatie, pdf, foto)
- Pas omschrijving aan en voeg toe
–> Voorbeeld voor de student: Award gewonnen tijdens studies
–> Voorbeeld voor de jobseeker: Cases en realisaties
TIP #3 WEES NIET BESCHEIDEN EN VRAAG OM DIE AANBEVELINGEN
Zorg voor minstens 3 aanbevelingen van relevante professionele contacten. Heb je nog geen werkervaring, denk dan bijvoorbeeld aan een stagebegeleider of de manager van je vakantiejob. Je verkrijgt ze door actief mensen aan te spreken. Help je connectie op weg door zelf aan te geven welke aspecten je graag in je aanbeveling terugvindt.
HOE?
- Ga naar het profiel van deze persoon
- Klik op “Meer” naast de profielfoto
- Kies voor “Verzoek om een aanbeveling”.
- Verduidelijk je relatie en dader vervolgens in de tekst waarom je deze aanbeveling vraagt.
- De ontvanger krijgt vervolgens een chatbericht met een link in, waar de aanbeveling vervolgens gegeven kan worden.
4. MAAK DUIDELIJK DAT JE OPEN STAAT VOOR RECRUITERS
Ben je op zoek naar een nieuwe job? Pas dit duidelijk aan in je profiel en je instellingen, zodat je nog sneller op de radar van recruteerders beland.
TIP #1 PAS JE INSTELLINGEN VOOR HET ZOEKEN NAAR EEN BAAN AAN
Recruiters hebben extra features op LinkedIn waarmee ze snel en discreet kunnen filteren wie op zoek is naar een job en wie niet. Handig, want je wil misschien liever niet dat je huidige werkgever ziet dat je op zoek bent naar iets nieuws. Wel moet je dit zelf nog aanpassen.
Ga naar je “instellingen“ en bevestig dat je benaderd wil worden. Verduidelijk ook voor welke jobs, in welke regio en voeg een kleine beschrijving toe.
Bij ‘Voorkeuren voor het zoeken naar een baan’ kan je je eigen cv of portfolio uploaden. Handig, want die kan meegestuurd kan worden bij sollicitaties op LinkedIn. Beschouw dit echter als een extraatje: het is geen vervanging voor een volledig geoptimaliseerd LinkedIn-profiel.
EXTRA PRO-TIP: GEEF IN JE PROFIEL AAN DAT JE OPEN STAAT VOOR WERK
Dit doe je via de button onder je naam en je headline. Let op: wat je hier aanpast, is voor iedereen zichtbaar. En wil je het echt van de daken schreeuwen dat je op zoek bent naar die nieuwe job? Voeg een frame “OpenToWork” toe bij de instellingen van je profielfoto.
5. NETWERK GERICHT EN GEBRUIK JE NETWERK
Je profiel is nu optimaal ingevuld (LinkedIn beloont je alvast met de All-Star badge), waardoor je super sterk in je schoenen staat voor het echte werk: het uitbouwen van je netwerk.
Belangrijk is dat je hierbij je eigen tempo volgt en op lange termijn denkt. Kijk wie een meerwaarde kan betekenen voor jou en voor wie jij een verrijking kan zijn. Kwaliteit boven kwantiteit.
- Voeg om te beginnen de usual suspects toe: interessante mensen uit je naaste kringen, professionals, mensen die je hebt leren kennen
- Check de LinkedIn suggesties via het tabblad “Mijn netwerk“
- Check de connecties van interessante connecties (via het profiel heb je toegang tot zijn/haar profiel)
TIP #1 INTERESSANTE PERSONEN VINDEN
Maar je wil ook gezien worden natuurlijk door mensen die je niet kent? Tijd om gericht interessante connecties toe te voegen aan je netwerk.Gebruik de geavanceerde zoekfunctie van LinkedIn om gericht te filteren en zoeken.
1. Wie wil je bereiken?
2. Door wie wil je opgemerkt worden?
3. Wat is hun functietitel & headline op LinkedIn?
Voorbeeld: Wil je opvallen bij HR managers in de IT-sector regio Hasselt/Leuven? Doe je zoekopdracht als volgt via de filters:
- Klik op zoeken (enter)
- Kies voor personen
- Klik op filters en kies gericht voor de juiste filters (Functietitel, sector, regio)
- Bezoek de interessante zoekresultaten en doe vervolgens een korte profiel- en activiteitenscan. en detecteer waarop je kan inpikken als je iemand persoonlijk wil benaderen en wil connecten.
TIP #2: INTERESSANTE PERSONEN TOEVOEGEN
LinkedIn geeft jou de mogelijkheid om hier een persoonlijke boodschap aan toe te voegen. Mijn advies is om dit zo gericht mogelijk te doen. Zeker bij die mensen waar je extra wil blijven hangen. Op die manier toon je interesse, wek je vertrouwen en geef je je toekomstige netwerkrelatie meteen een goede reden om op jouw uitnodiging in te gaan. De kans op een positieve reactie is een pak groter als je het op deze manier aanpakt. Door eerst oprechte interesse te hebben in het verhaal van iemand anders, komt automatisch een mogelijkheid om meer over jezelf te vertellen.
- Voeg deze connecties toe met een persoonlijke boodschap.
- Leg de link met waarom je ze toevoegt. (op je profiel viel me op dat, ik zag je recente post passeren over…)
- Haak in op iets relevants/gemeenschappelijks. (sector, soort functie, bedrijf waar je wil werken)
- Een dankjewel doet al veel. Stel vragen, toon interesse in.
- Wees eerlijk en geeft indien extra aandacht.
Wanneer je netwerk sterker is en je de tijd neemt om te converseren, kan je via deze connecties in contact komen met het beoogde doelpubliek waarvan jij denkt dat je job mogelijkheden kunt krijgen. En door eerst oprechte interesse te hebben in het verhaal van iemand anders, komt automatisch een mogelijkheid om meer over jezelf te vertellen.
De echte kracht bevindt zich in het netwerk van jouw professioneel netwerk.
Via deze blogpost kan je zien hoe je je connectieverzoek personaliseert.
6. VOLG RELEVANTE PERSONEN EN BEDRIJVEN
Welke jobs en bedrijven vind je zelf interessant? Bij wie wil je graag onder de aandacht komen (zaakvoerders, recruteerders, HR managers, …)? Op basis van wat en wie jij volgt, krijgt jouw doelpubliek een duidelijker professioneel beeld van jou en blijf je top of mind. Kijk ook eens bij je bestaande connecties. Welke personen en bedrijven volgen ze, in welke groepen zitten ze?
Voorbeeld: Wil je opvallen bij Deloitte in België?
- Ga naar de LinkedIn bedrijfspagina van het bedrijf
- Volg dit bedrijf en de updates
- Reageer op interessante posts. Ga regelmatig kijken op de bedrijfspagina’s en persoonlijke pagina’s waar je wil opvallen. Regelmatig posten ze ook hier vacatures.
- Ontdek welke vacatures vacant zijn (en wie ze gepost heeft)
7. LAAT JE ZIEN BIJ DE JUISTE MENSEN
Wil je gezien worden op LinkedIn door de juiste mensen/juiste bedrijven? Toon dan vervolgens leven bij hun.
- Ontdek via de bedrijfspagina wie in het bedrijf werkt, wie de vacatures behandeld en of je gemeenschappelijke connecties hebt die je kan introduceren bij de juiste personen.
- Bezoek het profiel van deze persoon
- Bekijk de recente activiteiten van zaakvoerders, recruiters, HR managers, medewerkers…Hier kan je vaak relevante info, vacatures en jobvermeldingen terugvinden.
Voeg ze eventueel toe met een persoonlijk bericht en haak in met een persoonlijke toets.
De echte kracht zit in het netwerk van je netwerk.
Ga ook de interactie aan met andere connecties. Wat je aandacht geeft groeit en zo bouw je ook aan je personal brand. Denk op lang termijn. Om nog sterker op te vallen is gezien worden in het nieuwsoverzicht key.
8. CLAIM AF EN TOE HET PODIUM & POST OP LINKEDIN
De beste manier om gezien te worden is nog steeds in het nieuwsoverzicht verschijnen, zelf posten dus. Hier hoef je zeker niet vanaf dag 1 mee te beginnen. Eerst werken aan je Identiteit & Netwerk.
Maar wanneer je echt wil opvallen, kan je je best af en toe laten zien in het nieuwsoverzicht. Begin dan rustig aan, en bouw geleidelijk aan op. Belangrijk is niet de kwantiteit, maar de kwaliteit.
Deel expertise gerelateerde content, maak het persoonlijk en vertel je verhaal. In afwachting van je eigen content kun je ook altijd posts van experts, groepen of websites delen. En misschien durf je op een gegeven moment wel een post te maken over je zoektocht?
Groeien op LinkedIn vraagt tijd en geduld. Verwacht dus geen spectaculaire resultaten vanaf je eerste post. Laat je niet ontmoedigen als het naar jouw gevoel wat langer duurt. Blijf trouw aan je aanpak en geloof in jezelf.
9. VIND DE JUISTE JOBS VIA DE JOB-ZOEKFUNCTIE EN SLA JE ZOEKOPDRACHTEN OP
Vacatures vind je niet alleen via posts van bedrijven of medewerkers, maar ook via de vacaturedatabank van LinkedIn. Deze bevat alle betaalde vacature-advertenties van bedrijven.
- Ga naar je tabblad “Vacatures of Jobs” bovenaan in je menubalk
- Geef functie, skill of bedrijf in
- Kies je regio
- Klik op “Zoeken”
- Sla vacatures op die in je scope zitten
Check altijd even de specificaties van de vacature voor je solliciteert. Probeer zoveel mogelijk te weten te komen over het bedrijf, de cultuur en de mensen die er werken. Het is ook altijd goed om te kijken of je gemeenschappelijke connecties hebt. Deze kunnen je introduceren.
–>Voorbeeld: recente fulltime vacatures in communicatie regio Hasselt
Wanneer je in een vacature de “Eenvoudig solliciteren” (of “Easy Apply”) knop ziet, wil dit zeggen dat het bedrijf heeft aangegeven dat je met je LinkedIn-profiel kan solliciteren.
EXTRA PRO-TIP: JOB ALERTS
Sla je zoekopdrachten op via de knop“Zoekmeldingen” (“Job Alerts”) en ontvang een melding/mail wanneer er nieuwe vacatures verschijnen die voldoen aan je opgeslagen zoekopdracht.
Wanneer je dit hebt gedaan, zorg dat je je zoekopdracht opslaat via de knop “Job Alerts”. Op deze manier krijg je een melding/mail wanneer er nieuwe vacatures voldoen aan je opgeslagen zoekopdracht.
CONCLUSIE
Groeien op LinkedIn is geen sprint, maar een marathon.
Met deze 9 tips (eigenlijk zijn het er veel meer ????) komt jouw gewenste job alvast een flinke stap dichterbij. Want stap voor stap bouwen aan je LinkedIn -brand & -netwerk, maakt het wat makkelijker om straks te (blijven) knallen in je businesslife. ????
Hebben ze jou geholpen? Of heb je er nog iets aan toe te voegen? Ik hoor het graag! Heb je vragen of honger naar meer? Laat het me zeker weten! Ik wens je alvast veel plezier en succes toe met je LinkedIn-avontuur.
Veel succes!
———————————————————————————————————
Bedankt voor het lezen en ik kijk uit naar jouw reactie!
Vind je deze blogpost van waarde? Een like, comment of share waardeer ik alvast enorm.
En voeg me gerust toe aan je netwerk ????
Ik wens je veel LinkedIn fun & groei in 2021 & beyond!
Ondernemende groeten,
Erendiz
—————————————————————————————————
About Erendiz Ates
Trainer en mede-zaakvoerder van AZ-Solutions, helpt bedrijven en professionals om via een doordachte LinkedIn-strategie hun zakelijke netwerk én merk te doen groeien. Gekenmerkt door zijn kwalitatieve- en persoonlijke aanpak, toont hij de kracht van LinkedIn & Social en hoe dit je dit als volwaardige tool in jouw branding & strategie kan opnemen.
Ondertussen heeft hij meer dan 250+ bedrijven en 1000+ coachees uit verschillende sectoren de nodige boost gegeven.
Erendiz Ates, LinkedIn trainer & ambassadeur BeNeLux
erendiz@az-solutions.be | www. az-solutions.be
????Check mijn free LinkedIn-video’s:
Mijn eerdere blogposts vind je hier.