Skip to main content

Visuele content – en vooral video – speelt een steeds grotere rol op LinkedIn®, naast de nog steeds waardevolle geschreven content.

Met de introductie van LinkedIn’s interactieve videofeed voor mobiel zijn er meer kansen dan ooit om video effectief in je LinkedIn-strategie te verwerken. LinkedIn onderscheidt zich doordat content niet vluchtig is; berichten kunnen soms meer dan een week zichtbaar blijven voor je netwerk. Deze nieuwe short-form video-feed (denk TikTok/Reels stijl) focust juist wel op het snackable consumeren van content, waardoor je een extra mogelijkheid hebt om doelgericht impact te maken bij een publiek dat je misschien nog niet volledig bereikt.

In deze blog lees je wat deze nieuwe feed inhoudt, waarom (short-) video belangrijk is, en hoe je je bereik en betrokkenheid kunt vergroten.

1) Welke soorten LinkedIn® video’s zijn er?

Voordat we verder ingaan op de nieuwe videofeed, is het belangrijk om de verschillende soorten video’s op LinkedIn® te begrijpen:

Live video:

Gebruikers kunnen “live gaan” op LinkedIn®, maar je hebt een broadcasting tool nodig om dit te doen. LinkedIn-gebruikers kunnen zich aanmelden voor je Live-event en zo je Live video bijwonen en/of naderhand de opnames bekijken. Samen met Michael Humblet hebben we al verschillende LinkedIn Live sessies gehost.

Videoadvertenties:

Bedrijven kunnen video’s gebruiken als onderdeel van advertentiecampagnes op LinkedIn®. +30% van je LinkedIn-feed zijn advertenties

Organische LinkedIn® Video:

Je kunt video’s uploaden of direct via je telefoon opnemen in de LinkedIn-app. Deze video’s kun je vervolgens delen in je feed. Belangrijk is om goed na te denken wat het beste bij jou en je doelpubliek past en hoe je het wil overbrengen. In de gewone feed zullen je landscape (horizontale) video’s blijven verschijnen. De nieuwe videofeed geeft dus voorrang aan short videoformat (Reel stijl verticaal).

2) Waarom LinkedIn® Video?

Video op zich is niets nieuws voor LinkedIn — je kon altijd al je eigen clips in verschillende formaten uploaden. Authenticiteit tonen via video wordt steeds belangrijker, zeker nu AI overal opduikt. Maar het wordt nog steeds enorm onderbenut.

Grote bedrijven zoals Google zijn al een tijdje bezig om ook hun videoformats te diversifiëren om een nog breder publiek te bereiken (denk aan Gen Z).

Ik ben altijd fan geweest van video. Mijn allereerste native video op LinkedIn in 2017 (ja, toen kon het pas): LinkedIn tips vanuit mijn tuin. Sindsdien hebben we stevig geëxperimenteerd met verschillende formats. Zowel met vertical als landscape video’s. Zowel “high-end” als spontane raw video’s.

Uit onze statistieken en die van klanten, zowel grote als kleine bedrijven, zien we dat video positieve resultaten oplevert. Video’s doen het goed met minder likes en reacties dan gemiddeld, wat betekent dat totale kijktijd een grotere rol speelt in het bereik, net als bij TikTok en YouTube. Het helpt ook om te meten of mensen de video daadwerkelijk blijven kijken (audience retention), zeker bij niche content. Dit kan je bereik verhogen, zelfs op je bedrijfspagina.

Voor echte interactie blijft de tekst in je LinkedIn-post of caption belangrijk. Wissel daarnaast bij video ook af tussen je verschillende soorten content-pillars: educatief, human interest, thought leadership, promotie en employer branding.

3) Wat is LinkedIn’s nieuwe videofeed?

LinkedIn heeft nu zijn eigen versie van een mobiele, scrollbare, full-screen videofeed gelanceerd, net zoals we dat al kennen van TikTok, Instagram Reels en YouTube Shorts. Deze videofeed biedt een volledig scherm waarin gebruikers door korte video’s kunnen scrollen. Deze “immersive video feed” is ontworpen om gebruikers een intuïtieve en visueel aantrekkelijke ervaring te bieden.

Op de mobiele app vind je de nieuwe ‘Video’ tab in de navigatiebalk.

4) Hoe kom je in de videofeed?

Video’s worden voor deze feed geselecteerd op basis van kwaliteit, relevantie, taal, sector, regio en het gedrag van de kijkers. LinkedIn probeert content te matchen op basis van interesses en wil natuurlijk de gebruikers natuurlijk zo lang op het platform houden. Daarom dat je steeds meer in je feed content-formats zal zien die aanleunen bij jouw voorkeuren. Dit betekent dat je in de video-feed ook content te zien krijgt van mensen met wie je niet direct verbonden bent. Dit opent een nieuwe manier om een breder publiek te bereiken en impact te maken buiten je 1ste graad connecties. Linkedin gaat je content dus richten op basis van interesses en niet op connecties. Opportuniteit dus om nieuwe klanten te bereiken. Nog even geduld: de video feed wordt nu uitgerold in de Nederlandstalige LinkedIn-app, maar er is voorlopig geen snelle manier om er direct organisch in terecht te komen. Betaalde advertenties zullen hier waarschijnlijk op termijn ook een rol in spelen (pay to play). Voor alles wat met next-level adverteren te maken heeft, volg zeker de content van LinkedIn-collega Sebastiaan Nagel.

Optimaliseer je video’s voor de LinkedIn videofeed

Om ervoor te zorgen dat jouw video’s de beste kans hebben om in de LinkedIn videofeed te verschijnen, houd je rekening met de volgende specificaties:

  • Gebruik een verticaal formaat met een aspect ratio van 9:16 en aanbevolen afmetingen van 1080 x 1920 pixels.
  • Houd je video’s kort, idealiter onder de 60 seconden.
  • Maak gebruik van LinkedIn’s tools, zoals ondertitels en tekstoverlay.

De 1ste 10 video’s die ik nu zie in mijn feed zijn vooral talking head video’s en interview-style (ENG): van AI tot mental health tot personal branding. 50% personen, 50% company pages (zoals CNBC en The Futur)

In dit filmpje kan je de nieuwe LinkedIn video-feed zien

5) Waarom zijn korte video’s interessant op LinkedIn®?

De manier waarop mensen video’s bekijken op LinkedIn verandert. Langere video’s (1-3 min hebben zeker nog een plaats (ik gebruik ze ook nog). Maar korte video’s zijn een goede aanvulling voor het huidige kijkgedrag (zeker van de jongere generatie). Ze zijn snel, direct en passen bij de tijdsdruk van je publiek. Bovendien biedt de nieuwe LinkedIn Video Feed volop kansen voor wie nu instapt, aangezien de concurrentie nog laag is.

6) 9 tips om effectieve korte video’s voor LinkedIn te maken?

  1. Ken je doelgroep: Zorg ervoor dat je video’s aansluiten bij de interesses van de mensen die je wilt bereiken. Wat vinden zij interessant? Stem je content daarop af.
  2. Blijf authentiek: Mensen willen echte verhalen zien, niet te gepolijste video’s. Echte, authentieke verhalen doen het beter op LinkedIn. En blijf trouw aan wie je bent. Funny, Edgy mag, zolang het past bij je brand.
  3. Begin met een knaller: De eerste seconden van je video zijn cruciaal. Grijp meteen de aandacht, anders scrollen mensen verder. Een vraag werkt altijd goed.
  4. Gebruik ondertiteling: Veel mensen kijken video’s zonder geluid, dus zorg ervoor dat je altijd ondertitels toevoegt (liefst caption juist onder het midden in beeld en als je kan – upload het ook als .srt-bestand)
  5. Creëer content speciaal voor LinkedIn: Wat goed werkt op andere platforms zoals TikTok of Instagram hoeft niet altijd te passen op LinkedIn. Je content mag zeker luchtig zijn en humor bevatten, maar het inspireren en educeren moet voorop blijven staan.
  6. Prioriteer sterke productiekwaliteit, maar lekker raw kan ook: Je hoeft niet elke keer high-end te filmen, maar zorg ervoor dat je video’s er verzorgd uitzien met goede belichting, heldere audio en een nette achtergrond.
  7. Werk in batches: Neem in één sessie zowel korte als langere video’s op om consistentie en efficiëntie te maximaliseren, zonder steeds opnieuw te moeten filmen.
  8. Repurpose je content: maak bv. van een webinar korte video’s, een blogpost, en LinkedIn posts – of begin juist met een korte post en werk toe naar andere formats. Zo haal je meer uit één topic en bereik je je publiek via verschillende formats.
  9. Werk met tools zoals Opus Pro of Descript om je video’s goed te krijgen.

7) Conclusie voor jou

Niet iedereen consumeert content op dezelfde manier. Sommigen lezen graag lange blogposts, scrollen door pdf-carrousels of kijken uitgebreide video’s, terwijl anderen juist de voorkeur geven aan snelle, hapklare content zoals shorts. Daarom is het slim om verschillende formats te gebruiken. Zo bereik je een breed publiek en blijft je contentstrategie fris. Er is niet langer één perfect postformat dat alles dekt.

Toch blijft het een uitdaging om de juiste balans te vinden tussen snelle, spontane video’s en video’s die in batches in een studio worden opgenomen. De mix van beide zorgt voor impact, zolang het maar in jouw eigen stijl en tone of voice gebeurt. Dus hou zeker rekening met (short-form) video in je personal page en company page contentstrategie. Maar je moet nu niet je volledige videostrategie ombuigen naar vertical video’s. De andere videoformats hebben zeker nog een plaats, afhankelijk van boodschap, doel en doelgroep.

——

Want to learn more?

1) Download het gratis E-book “Meer klanten via LinkedIn” & de Anatomie + ContentMatrix om te groeien met je LinkedIn content

2) Bekijk hier de free video-learnings en ontdek de volledige Online LinkedIn Power Courses.
De meest volledige LinkedIn E-cursus.
1 volledig jaar volledig toegang tot alles. Altijd en overal beschikbaar.

Would you like to discuss your LinkedIn® strategy & bottlenecks?

Book a moment in my calendar when it suits you:

https://calendly.com/erendizates/1-on-1-linkedin-power-talk

About Erendiz Ates

Trainer and co-owner of AZ-Solutions helps companies and professionals to grow their business network and brand through a well-thought-out LinkedIn® strategy. Characterized by his qualitative and personal approach, he shows the power of LinkedIn® & Social and how this can include this as a full-fledged tool in your branding & strategy.

In the meantime, he has given more than 350+ companies and 3000+ trainees from different sectors the necessary boost.

Erendiz Ates, LinkedIn® trainer BeNeLux

erendiz@az-solutions.be | www. az-solutions.be

Check out my free LinkedIn® videos:

Erendiz Ates on Youtube

You can find my previous blog posts here.