Skip to main content

LinkedIn kan echt wel een ultieme tool zijn om je Sales die nodige boost te geven.

Ondertussen zijn er meer dan 700 miljoen accounts wereldwijd, waarvan de helft maandelijks actief is. Ook in België zijn er meer dan 3,2 miljoen profielen.

Filiaalleider van Haug Chemie Benelux Peter Heymans begon zijn LinkedIn avontuur in 2017, als één van mijn eerste klanten. Hij helpt bedrijven om hun oppervlaktebehandelingsproces naar een hoger niveau te tillen. Een rasechte chemieverkoper dus.

Hij deelt vanuit zijn ruime ervaring & teachings zijn verhaal en geeft zijn 5 ultieme LinkedIn sales tips.

1) MIJN LINKEDIN-REFLEX

Ik leer mensen kennen op bv. events, beurzen, cursussen en voeg deze meteen toe, inclusief een persoonlijk bericht met de vraag om te linken.

Het niet toevoegen van een persoonlijk bericht, is niet professioneel. Ik vind het zelfs een tikkeltje arrogant. Het mag niet overkomen dat je toevoegt om maar toe te voegen. Even oprechte aandacht geven kan het verschil maken. Ga de uitdaging aan om het 1ste contact te leggen. Stel vragen, toon oprecht interesse. LinkedIn is de ideale informele springplank om de conversatie te verleggen van online naar offline. Ik heb dus echt een LinkedIn-reflex ontwikkeld.

2) GEBRUIK LINKEDIN SEARCH

Ik zoek in eerste instantie op Google naar bedrijven die actief zijn in een bepaalde sector. Maar sinds een aantal jaren combineer ik dit met LinkedIn Advanced Search, waar ik de bedrijfsnamen ingeef en op zoek ga naar de decision makers of de mensen in deze persoon zijn/haar directe omgeving. Het is belangrijk om ook “actieve” mensen toe te voegen, anders kan je soms nog lang wachten op een antwoord. Kijk dus zeker ook naar de “recente activiteiten” van deze persoon om op in te pikken tijdens een mogelijk gesprek.

Ook ga ik actief op zoek naar bepaalde functietitels in bepaalde regio’s en bedrijven en zoek ik gericht. Ik had geen idee hoeveel je ‘gratis’ kan doen met de zoekfunctie van LinkedIn.

Mijn profiel is ook volledig geoptimaliseerd, dus de eerste indruk & boodschap die ik wil geven heb ik over nagedacht.

De eerste indruk is echt belangrijk heb ik gemerkt. Dus neem de tijd om je profiel volledig te updaten en te werken aan je personal brand. Ok, je steekt daar je tijd in, maar ROI kan oplange termijn groot zijn.

3) REFERRALS KUNNEN HET VERSCHIL MAKEN

Ik zoek in de toegevoegde contacten linken naar personen (dus de contacten van mijn contacten) van bedrijven waar ik graag iets zou willen doen (in mijn geval “verkopen”).

Indien ik die vind, neem ik contact op met mijn contact om te vragen als ze die persoon effectief kennen. Als dat werkelijk zo is, probeer ik de coördinaten te bekomen of stuur ik een persoonlijk bericht met de melding dat ik via persoon X zijn of haar gegevens bekomen heb. Vervolgens vraag ik een connectieverzoek en start ik de conversatie. Ik pitch mijn producten nooit meteen. Zo bekom ik geregeld afspraken én haal ik hierdoor uiteindelijk wel klanten binnen.

No alt text provided for this image

4) POST RELEVANTE CONTENT

Via het wekelijks posten van oprechte verhalen, trigger je mensen. Ik post af en toe wel mijn producten en diensten, omdat mijn product technisch is en ik mijn netwerk op de hoogte wil stellen van de nieuwste snufjes. Daarnaast probeer ik vooral ook vanuit mijn ervaringen te posten en mijn netwerk te betrekken. Uiteindelijk maken mensen verbinding met mij als persoon en niet meteen met mijn producten.

Het is uiteindelijk door het posten en reageren op de posts van mijn doelpubliek dat ik mensen trigger.

Vervolgens hou ik goed in de gaten wie mijn post bekeken heeft en gereageerd heeft. Het verkeer naar mijn profiel stijgt meestal wel na een post.

5) BENADER JE PROFIELBEZOEKERS

En dat brengt me meteen bij mijn laatste tip. Start de conversatie met de mensen die betrokkenheid tonen naar jouw profiel & posts. Laat deze niet los. Recent heb ik nog een bezoeker op mijn profiel toegevoegd. Op een oprechte en transparante manier hebben we de conversatie gestart en heb ik een aantal gerichte vragen gesteld. Na een week waren we aan het bellen en mocht ik redelijk snel langs gaan. Naast de “online klik” hadden we ook een “offline klik” en is de samenwerking van start gegaan.

“Netwerken & LinkedIn zijn een onmisbaar instrument geworden om mijn business te laten groeien”

CONCLUSIE

LinkedIn is geen sprint, maar een marathon. Het vergt wel wat tijd en inspanning om effectief een verschil te zien in omzet. In Peter zijn geval heeft het planmatig inzetten op LinkedIn zijn koude prospecties gereduceerd met 40% en heeft het afgelopen jaar gezorgd voor een omzetstijging van 25%. Maar de magie gebeurt niet vanzelf en veel hangt af van hoe hard jij je best doet op dit platform. Belangrijke conclusie is wel dat zelfs een chemieverkoper LinkedIn heeft omarmd in zijn Sales strategie. Now it’s up to you…

———————————————————————————————————

Merci voor het lezen en ik kijk uit naar jouw reactie!

Vind je deze blogpost van waarde? Een like, comment of share waardeer ik alvast enorm.

En voeg me gerust toe aan je netwerk ????

Ondernemende groeten,

Erendiz

—————————————————————————————————

About Erendiz Ates

Trainer en mede-zaakvoerder van AZ-Solutions, helpt bedrijven en professionals om via een doordachte LinkedIn-strategie hun zakelijke netwerk én merk te doen groeien. Gekenmerkt door zijn kwalitatieve- en persoonlijke aanpak, toont hij de kracht van LinkedIn & Social en hoe dit je dit als volwaardige tool in jouw branding & strategie kan opnemen.

Ondertussen heeft hij meer dan 250+ bedrijven en 1000+ coachees uit verschillende sectoren de nodige boost gegeven.

Even afstappen van “what’s in it for me?” en mensen durven helpen en met elkaar verbinden zonder meteen iets terug te verwachten is een netwerkattitude waar ik in geloof. 

Erendiz Ates, LinkedIn trainer & ambassadeur BeNeLux

erendiz@az-solutions.be | www. az-solutions.be

Volg mijn nieuwe bedrijfspagina’s en word ook een AZ-ambassadeur:

Erendiz Ates op Youtube

AZ-Solutions op LinkedIn

AZ-Solutions op Facebook

AZ-Solutions op Instagram

Mijn eerdere blogposts vind je hier.