LinkedIn blijft groeien!
Niet alleen stijgt het aantal actieve gebruikers, maar het grootste zakelijk netwerkplatform blijft verrassen met nieuwe gratis features en veranderingen in design. LinkedIn wil jou absoluut laten merken dat de ‘LinkedIn revolution‘ bezig is.
Terwijl dit social media kanaal vroeger bekend stond als saai en sober, mikt het nu meer en meer op vernieuwing in een jeugdig jasje.
Ik geef je alvast 5 nieuwtjes van jouw favoriete netwerkplatform. More coming soon…
1) LINKEDIN INTRO DESIGN
LinkedIn-profielen hebben een nieuwe look en we zijn enthousiast!
Al opgevallen? Het design van je LinkedIn-profiel ziet er misschien al wat anders uit. Het nieuwe design wordt in verschillende fases uitgerold bij de gebruikers. De aanpassingen zijn vooral in de introductie (bovenaan) van je pagina. Je profielfoto verschuift van het midden naar links en rechts ga je meteen je huidig bedrijf zien en contactgegevens. Het belang van een sterke intro van je personal brand op LinkedIn wordt met deze aanpassing nog meer in de verf gezet.
➡️ HEADLINE
Je headline kan (via de mobiele app) nog uitgebreider. Door relevante trefwoorden te gebruiken, kan je op deze manier makkelijker gevonden worden bij zoekopdrachten en val je beter op in het nieuwsoverzicht.
➡️SAMENVATTING
In je samenvatting zie je nu meer regels tekst voordat je op de link ‘Meer weergeven’ moet klikken. Zorg er dus voor dat je met de eerste drie regels je bezoekers voldoende aanspreekt en prikkelt om verder te lezen.
Ook de rich media die je kan toevoegen krijgt een meer prominente plaats. Val op met je afbeeldingen, video’s, url’s & presentaties. Don’t just say it…display it.
Tip: Pas eventueel ook je omslagfoto aan in functie van de nieuwe positie van je profielfoto.
2) LINKEDIN NATIVE VIDEO
➡️ VIDEO & PERSONAL BRANDING
Niet echt nieuw. In 2017 kregen we deze grote gamechanger voorgeschoteld, nl. LinkedIn native video voor persoonlijk gebruik. Je kan je video direct opnemen in de LinkedIn app of een video uploaden uit je gallery.
Nog wat wennen voor velen om zich hieraan te wagen (voor mij ook hoor ? ), maar een absolute must-try om je merk verder te versterken. Ondertussen ben ik video ook aan het implementeren in mijn personal branding strategie. Guess what?! Het LinkedIn-algoritme houdt van native video en zal je een groter bereik geven. Vergeet ook vooral niet om video toe te voegen aan je samenvatting en werkervaring.
➡️ VIDEO & CORPORATE/EMPLOYER BRANDING
Eindelijk wat meer aandacht voor de company pages. Social videokan in 2018 het verschil maken in de corporate & employer branding-strategie van je bedrijf, aangezien het nu ook mogelijk is om native video’s te uploaden naar je LinkedIn bedrijfspagina. Voorlopig helaas nog niet mogelijk via de app (come on LinkedIn!!!), maar daar zal binnenkort verandering in komen.
3) LINKEDIN VIDEO FILTERS & TEXT EFFECTS
LinkedIn speelt nog meer in op het succes van video en beeld door gebruikers toe te staan nieuwe video filters en teksteffecten toe te voegen.
Met de tekstmogelijkheden wil LinkedIn o.a. de betrokkenheid van de viewers verhogen die zonder geluid meekijken. In tegenstelling tot de videofilters op sociale netwerken zoals Snapchat en Facebook, wordt het toevoegen van de filters en tekst gedaan nadat de video is opgenomen, niet in realtime.
De mogelijkheden zijn voorlopig nog echt beperkt, maar LinkedIn geeft aan dat er in de toekomst nog extra tools toegevoegd zullen worden.
4) YOU GOTTA LOVE LINKEDIN GIFS?
Na o.a. Facebook, Messenger, Tinder, Slack,Telegram en WhatsApp is het nu de beurt aan LinkedIn…
Gifjes zijn bewegende plaatjes die zichzelf herhalen. Je hebt ze in alle vormen en maten, van een fronsende Britney Spears tot een eeuwig terugkerende Arnold. Hoewel de gif al sinds 1987 bestaat, is het fenomeen pas sinds enkele jaren weer helemaal populair. Het is de ideale manier om een emotie of een gevoel op een luchtige manier kenbaar te maken.
De vraag is of dit een noodzakelijke zet is van het ‘serieuze’ LinkedIn. Het netwerkplatform profileert zichzelf in eerste instantie als de plaats bij uitstek om professioneel te communiceren. Terwijl ik het heel graag gebruik op Whatsapp en Messenger, betwijfel ik het of ik dit vaak zal doen met mijn netwerkrelaties op LinkedIn.
5) LINKEDIN “FIND NEARBY”
Een nieuwe app-functie, waarmee je via Bluetooth andere LinkedIn-leden in de buurt kan vinden. Nog vlotter netwerken op meetings, conferenties, jobbeurzen en evenementen dus. Het eerste online contact wordt vergemakkelijkt.
Gezellig swipen naar rechts op LinkedIn? It’s a match! Nee, insteek blijft vooral professioneel verbinden. ?
1) Ga in je LinkedIn-app naar de ‘Mijn Netwerk’ tab
2) Klik bovenaan op ‘In de buurt’
3) Opt-in om feature toe te staan (privacyissue gebruiker?)
4) Geef time frame voor gebruik aan
5) Scan op basis van Bluetooth
De ultieme netwerktool? Niet als jij de enige bent die het gebruikt. Het succes is dus sterk afhankelijk van de bereidwilligheid van de mensen rondom jou om dit aan te zetten en oprecht professioneel te gebruiken. Leuk idee misschien voor de organisatoren om ‘Find Nearby’ te communiceren tijdens het event zelf?
Hou bij het gebruik de professionele etiquette in je achterhoofd: hoe wil ik dat mensen mij benaderen op LinkedIn? De persoonlijke en oprechte aanpak bij het netwerken werkt offline EN online.
———————————————————————————————————-
Ken jij nog LinkedIn features die het verschil kunnen maken in 2018? Wil je nog iets toevoegen? Ik verneem het graag.
Vind je deze blogpost van waarde? Like, comment of deel het dan gerust.